Projekt 2011

Biuletyn Informacji Publicznej
18.04.2011
Program aktywności lokalnej dla osób niepełnosprawnych realizować będzie 20 uczestników projektu oraz osoby z ich otoczenia społecznego. Każdy z uczestników skorzysta przynajmniej z jednego wymienionych poniżej instrumentów aktywnej integracji
 
Obszar aktywizacji
Instrumenty aktywnej integracji
działania
Termin realizacji
społeczny
Organizacja i finansowanie usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych w tym zatrudnienie asystentki rodziny (instrument 4e)
Usługi asystentki rodziny dla 1 rodziny
II – XII 2011
Organizacja i finansowanie usług wspierających animację lokalną (instrument 4d) –
Usługi animatora lokalnego
II – XII 2011
Finansowanie poradnictwa i wsparcia grupowego w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społeczno – zawodowych umożliwiających docelowo powrót do życia społecznego (instrument 4 l)
grupa wsparcia I kontaktu
V - XII
Organizacja i finansowanie poradnictwa specjalistycznego oraz udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach służące przywróceniu samodzielności życiowej (instrument 4k)
grupowe zajęcia ze specjalistami ds. uzależnień
V - X
grupowe zajęcia ze specjalistą ds. przemocy
grupowe zajęcia z prawnikiem
Finansowanie uczestnictwa w grupach samopomocowych (instrument 4 i)
grupa wsparcia dla rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi
V - XII
zdrowotny
 
 
 
edukacyjny
 
 
 
zawodowy
Usługi wspierające aktywizację zawodową warsztaty grupowe (instrument 1 F)
warsztaty grupowe z doradcą zawodowym
VIII - X
Zakres czynności animatora lokalnego w PAL dla osób niepełnosprawnych:
 
1.  prowadzenie indywidualnej pracy z Uczestnikami - osobami niepełnosprawnymi, w tym zaburzeniami psychicznymi i ich otoczeniem społecznym, za ich zgodą i przy ich aktywnym udziale, zgodnie z ustaloną ścieżką reintegracji społecznej, w tym:
  • analizowanie potrzeb, możliwości i zasobów oraz określanie ich problemów,
  • wsparcie w wypracowaniu sposobów rozwiązywania problemów,
  • w miarę potrzeb udzielanie informacji, doradzanie, pokierowanie, towarzyszenie uczestnikom lub osobom z ich otoczenia społecznego w działaniach służących rozwiązaniu ich problemów oraz rozwojowi osobistemu w sferze społecznej, zdrowotnej, edukacyjnej, zawodowej,
  • monitoring ich sytuacji i działań,
  • współdziałanie z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz poprawy sytuacji uczestników projektu.
2. prowadzenie pracy grupowej z Uczestnikami - osobami niepełnosprawnymi, w tym z zaburzeniami psychicznymi i ich otoczeniem społecznym, w tym:
  • prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych, w tym ukierunkowanych na zwiększenie samoświadomości uczestników i zdolności wykorzystywania przez nich własnych możliwości, np. aktywizację do udziału we własnym leczeniu,
  • prowadzenie zajęć ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności społecznych i interpersonalnych, w tym zdolności komunikacji, przetwarzania informacji, rozwiązywania konfliktów, asertywności, (m.in. radiowęzeł),
  • prowadzenie zajęć z zakresu treningu samoobsługi (trening kulinarny, higieniczny, budżetowy, itp.),
  • prowadzenie treningów umiejętności twórczego spędzania czasu wolnego, (zajęcia sportowe, spacery, wyjścia do instytucji kulturalno – oświatowych, zajęcia z elementami współzawodnictwa itp.),
  • prowadzenie zajęć o charakterze społeczności terapeutycznej;
3. prowadzenie pracy środowiskowej:
  • rozpoznawanie środowiska lokalnego i identyfikowanie w nim osób i rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemami wynikającymi z niepełnosprawności,
  • wspieranie działań samopomocowych i wzajemnej współpracy niepełnosprawnych uczestników i osób z ich otoczenia społecznego,
  • organizowanie, a także angażowanie osób niepełnosprawnych i osób z ich otoczenia społecznego w przedsięwzięcia ukierunkowane na rozwiązywanie ich problemów oraz likwidowanie wszelkich barier (akcje, happeningi, tworzenie programów, itp.).
  • współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych oraz społeczności lokalnej;