18.04.2011
Program aktywności lokalnej dla osób niepełnosprawnych realizować będzie 20 uczestników projektu oraz osoby z ich otoczenia społecznego. Każdy z uczestników skorzysta przynajmniej z jednego wymienionych poniżej instrumentów aktywnej integracji
Obszar aktywizacji
|
Instrumenty aktywnej integracji
|
działania
|
Termin realizacji
|
społeczny
|
Organizacja i finansowanie usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych w tym zatrudnienie asystentki rodziny (instrument 4e)
|
Usługi asystentki rodziny dla 1 rodziny
|
II – XII 2011
|
Organizacja i finansowanie usług wspierających animację lokalną (instrument 4d) –
|
Usługi animatora lokalnego
|
II – XII 2011
|
|
Finansowanie poradnictwa i wsparcia grupowego w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności społeczno – zawodowych umożliwiających docelowo powrót do życia społecznego (instrument 4 l)
|
grupa wsparcia I kontaktu
|
V - XII
|
|
Organizacja i finansowanie poradnictwa specjalistycznego oraz udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach służące przywróceniu samodzielności życiowej (instrument 4k)
|
grupowe zajęcia ze specjalistami ds. uzależnień
|
V - X
|
|
grupowe zajęcia ze specjalistą ds. przemocy
|
|||
grupowe zajęcia z prawnikiem
|
|||
Finansowanie uczestnictwa w grupach samopomocowych (instrument 4 i)
|
grupa wsparcia dla rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi
|
V - XII
|
|
zdrowotny
|
|
|
|
edukacyjny
|
|
|
|
zawodowy
|
Usługi wspierające aktywizację zawodową warsztaty grupowe (instrument 1 F)
|
warsztaty grupowe z doradcą zawodowym
|
VIII - X
|
Zakres czynności animatora lokalnego w PAL dla osób niepełnosprawnych:
1. prowadzenie indywidualnej pracy z Uczestnikami - osobami niepełnosprawnymi, w tym zaburzeniami psychicznymi i ich otoczeniem społecznym, za ich zgodą i przy ich aktywnym udziale, zgodnie z ustaloną ścieżką reintegracji społecznej, w tym:
- analizowanie potrzeb, możliwości i zasobów oraz określanie ich problemów,
- wsparcie w wypracowaniu sposobów rozwiązywania problemów,
- w miarę potrzeb udzielanie informacji, doradzanie, pokierowanie, towarzyszenie uczestnikom lub osobom z ich otoczenia społecznego w działaniach służących rozwiązaniu ich problemów oraz rozwojowi osobistemu w sferze społecznej, zdrowotnej, edukacyjnej, zawodowej,
- monitoring ich sytuacji i działań,
- współdziałanie z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz poprawy sytuacji uczestników projektu.
2. prowadzenie pracy grupowej z Uczestnikami - osobami niepełnosprawnymi, w tym z zaburzeniami psychicznymi i ich otoczeniem społecznym, w tym:
- prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych, w tym ukierunkowanych na zwiększenie samoświadomości uczestników i zdolności wykorzystywania przez nich własnych możliwości, np. aktywizację do udziału we własnym leczeniu,
- prowadzenie zajęć ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności społecznych i interpersonalnych, w tym zdolności komunikacji, przetwarzania informacji, rozwiązywania konfliktów, asertywności, (m.in. radiowęzeł),
- prowadzenie zajęć z zakresu treningu samoobsługi (trening kulinarny, higieniczny, budżetowy, itp.),
- prowadzenie treningów umiejętności twórczego spędzania czasu wolnego, (zajęcia sportowe, spacery, wyjścia do instytucji kulturalno – oświatowych, zajęcia z elementami współzawodnictwa itp.),
- prowadzenie zajęć o charakterze społeczności terapeutycznej;
3. prowadzenie pracy środowiskowej:
- rozpoznawanie środowiska lokalnego i identyfikowanie w nim osób i rodzin dotkniętych lub zagrożonych problemami wynikającymi z niepełnosprawności,
- wspieranie działań samopomocowych i wzajemnej współpracy niepełnosprawnych uczestników i osób z ich otoczenia społecznego,
- organizowanie, a także angażowanie osób niepełnosprawnych i osób z ich otoczenia społecznego w przedsięwzięcia ukierunkowane na rozwiązywanie ich problemów oraz likwidowanie wszelkich barier (akcje, happeningi, tworzenie programów, itp.).
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych oraz społeczności lokalnej;